Bibliografía del final del libro
(1) Piaget, J. (y otros), L'enseignement des mathématiques (Neuchâtel y París, Delachaux & Niestlé, 1955).
(2) Piaget, J., La genèse du nombre chez l'enfant (Neuchâtel, 1941).
(3) Hadamard, J., An essay on the psychology of invention in the mathematical field (Nueva York, 1945).
(4) Waisman, F., Introduction to mathematical thinking, the formation of concepts in modern mathematics (Londres, 1951).
(5) Wertheimer, M., Productive thinking (Nueva York, 1945).
(6) Rokeach, M., A study in religious and political dogmatism (Psychological Monographs, Nueva York, 1956).
(7) Adorno, T. W. (y otros), The authoritarian personality (Nueva York, 1950).
(8) Bruner, J. S. (y otros), A study of thinking (Nueva York, 1956).
(9) Bartlett, Sir Frederick, Thinking (Londres, 1958).
(10) Dienes, Z. P., Concept formation and personality (Leicester, 1959).
(11) Dienes, Z. P., On the growth of mathematical concepts in children through experience (en Educational Research, vol. II, nº 1, noviembre 1959).
(12) Gattegno, C., Servais, W., Castelnuovo, E., Nicolet, J. L., Fletcher, T. J., Motard, L., Campedelli, L., Biguenet, A., Peskett, J. W. y Puig Adam, P., Le matériel pour l'enseignement des mathématiques (Neuchâtel y París, 1958).
(13) Stern, C., Children discover arithmetic (Londres, 1953).
(14) Gattegno, C. y Cuisenaire, G., Numbers in colour (Londres, 1954).
(15) Dienes, Z. P., Introduction to the use of the multibase arithmetic blocks (M. A. B.) y Introduction to the use of the algebraic experience material (A. E. M.). (National Foundation, 79 Wimpole Street, Londres W. I, 1959.)
Reseñas bibliográficas complementarias para los lectores de lengua francesa:
(16) Dienes, Z, P., La mathématique moderne dans l'enseignement élémentaire (París, 1964).
(17) Dienes, Z, P., Comprendre la mathématique (París, 1965).
(18) Dienes, Z. P., Les premiers pas en mathématique (en preparación).
(19) Revuz, A., Mathématiques moderne, mathématique vivante
(20) Goutard, M., Les mathématiques et les enfants (Neuchâtel y París, 1963).
(21) Dupont, E., Apprentissage mathématique, 1 (París, 1965).
(22) Revuz, A. y G., Le cours de l'A.P.M. (3 vol.) (París, 1962, 1963, 1965).
(23) Papy, G., Géométrie affine plane et nombres réels (Bruselas, 1962).
Initiation aux espaces vectoriels (Bruselas, 1963). Groupoïdes (Bruselas y Paris, 1965)
(24) Papy, G. y F., Mathématique moderne, I (Bruselas y París, 1963).
(25) Bulletin de l'Association des Professeurs de Mathématiques de l'Enseigne ment public (París, 5 números por año).
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Bruner, J. S., The process of education (Harvard, 1960).
Churchill, Eileen, Counting and measuring in the infant school (Londres, 1961).
Dienes, Z. P., The power of mathematics (Londres, 1963).
Dienes, Z. P., An experimental study of mathematics-learning (Londres, 1963).
Dienes, Z. P. "On abstraction and generalization" (Harvard Educational Review, vol. 31, nº 3, verano, 1961).
Dienes, Z. P., "On the learning of mathematics" (The Arithmetic Teacher, marzo, 1963).
Dienes, Z. P., Mathematics in the Primary school (Melburne, 1964).
Hale, T. y McRoy, E., "UICSM's decade of experimentation" (The Mathematics Teacher, LIV, diciembre 1961).
Hendrix, Gertrude, "Learning by discovery" (The Mathematics Teacher, LIV, mayo, 1961).
Rasmussen, D. y L., "The Miquon mathematic program" (The Arithmetic Teacher, abril, 1962).
Sealey, L. y Gibbon, V., Communications and learning (Oxford, 1963).
Skemp, R., "The teaching of mathematical concepts" (Mathematics Teaching, núm. 20, otoño, 1962); "Schematic and rote learning", núm. 21 (Invierno, 1962); "Sensorimotor intelligence and reflective intelligence", núm. 22 (Primavera, 1963).
Skemp, R., Understanding mathematics (Londres, 1964).
Comentarios
Publicar un comentario